DW B, het literair-culturele tijdschrift Dietsche Warande & Belfort, is na De Gids het oudste literaire tijdschrift uit het Nederlandse taalgebied. Onder hoofdredactie van Hugo Bousset is DW inmiddels een laboratorium voor de kruisbestuiving van literatuur en andere kunstvormen, zowel op papier als digitaal en met een regelmatig aanbod van podiumactiviteiten. Door literatuur, beeldende kunst, fotografie, architectuur en andere kunsten met elkaar in contact te brengen hoopt het tijdschrift elk van die kunsten tot een voortdurende staat van vernieuwing en verwondering te brengen.

DW is bovendien een van de grootste literaire tijdschriften. In de redactie werken talenten als Arnoud van Adrichem, Charlotte van den Broeck, Elma van Haren, Koen Peeters, Yves Petry, Johan de Boose en Peter Vermeersch mee aan voortdurende kwaliteit, relevantie, revelatie en innovatie.

BESTEL UW ABONNEMENT OP DW B

Het literaire tijdschrift DW B is een creatief laboratorium voor literatuur en de kruisbestuiving met beeldende kunst, fotografie, architectuur, theater, … Het verschijnt vier keer per jaar.

Een abonnement (vier nummers) kost 55 euro, studenten en CJP’ers betalen 45 euro. Losse nummers koop je voor 15 euro. 

Bestel hier uw abonnement!

Wilt u meer doen voor DW B? Dat kan in de vorm van een steunabonnement (vanaf 100 euro). De namen van de steunende abonnees worden achteraan in elk nummer gepubliceerd. Stuur een e-mail naar dwbmagazine [at] gmail [dot] com.

Abonneer je op jaargang 2021 en je krijgt DW B 2020 4 ‘Altijd was die muur daar’ er gratis bij! Dit eigenzinnige nummer werd samengesteld door de onder het communisme opgegroeide curator en DW B-redacteur Alicja Gescinska en verkent de muur als literair thema. Want een muur beknot en beperkt, maar beschermt evengoed.  

VERSCHENEN:

DW B 1 2021
De Grote Vlaamse Striproman

 

Met de opkomst van de graphic novel is het overduidelijk dat strips niet langer strips zijn. Of men stripromans nu hooguit opgeklopte stripverhalen vindt of de graphic novel beschouwt als een (nieuw) medium, de expansieve groei van dergelijke beeldboeken inzake volume, formaat, teneur (en soms zelfs bombast) is onmiskenbaar.

Maar wat vereist precies zo’n Grote Vlaamse Striproman? Is het een vette pil of net niet? Waarover handelt hij dan, wat moet erin, welke vorm en stijl mag hij krijgen? Of bestaat dat stripboek gewoonweg al?

Curatoren Sébastien Conard en Patrick Bassant legden deze kwesties voor aan enkele kenners én tonen de punctuele, beeldende bijdragen van hedendaagse graphic novelists uit Vlaanderen, Nederland en Franstalig België. Het accent ligt op een aantal jonge, opkomende beeldvertellers, waarmee de hedendaagse verjonging én vervrouwelijking van het beeldverhaal is ingeluid.

Met bijdragen van EphameronMartha VerschaffelSerge BaekenShamisa DebroeyOlivier DeprezMélanie CorreDominique GobletGuido van Driel en vele anderen.

FANS VAN DW B

NU ONLINE:

De wereld als waan en wonder. Liesbeth D'Hoker over Wildevrouw van Jeroen Olyslaegers

'Wie ervoor openstaat en bereid is erin te geloven, kent het gevoel tekens te ontvangen zonder ze te begrijpen. De nuchtere lezer hoeft echter niets te missen, want Olyslaegers verbeeldt en deelt dat mysterie. Wildevrouw maakt je als lezer deel van een schouwtoneel waarnaar je wil blijven kijken, zonder het helemaal te vatten: ‘(…) een hopeloos verlangen bleef. Het zong gelijk een vrouw in een taal die ik niet begreep.’'

Snakken naar genade. Siebe Bluijs over Op weg naar De Hartz

'Door de passages die zich in het heden van de roman afspelen weten we dat Ewout zich uiteindelijk weet los te scheuren van zijn bedenkelijke leermeester. Het verhaal van de terugblik stevent af op een apotheose waarin het door Somsen opgezette kaartenhuis eindelijk ineenstort. De Ewout die uit de ruïnes tevoorschijn komt is terug bij af en gaat nog meer dan voorheen gebroken door het leven. Het is te hopen dat we hem terug zien in een volgend deel van deze weergaloze cyclus.

 
 
 
 

-

Elke grens overwoekerd. Daan Borloo over Mijn lieve gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld

'Misschien is dit boek, veel meer dan het eenzijdig gerepresenteerde relaas van een verboden relatie, een veelzijdig pleidooi voor die andere vorm van ‘grensoverschrijdend’ gedrag, namelijk een onbegrensde levensvisie die lenig is en laat zijn. Zoals de botten van een jong veulen. Vanuit die optiek is dit boek (en dit stuk) wel degelijk ‘VOOR JOU’ geschreven, omdat ‘jij’ en ‘ik’ uiteindelijk niets anders kunnen doen dan samenvallen.'

Jonge honden buitelen over hun poten. Laaglands absurdisme in 'Weekdier' van Hans Depelchin en 'Het perenlied' van Joost Oomen

'Er kleeft iets ingewikkelds aan de beoordeling van absurdistische fictie. Langs welke meetlat dien je zulke romans te leggen, wanneer alle gebruikelijke elementen doelbewust worden omgeschoffeld? Geloofwaardigheid en volgbaarheid zijn niet langer toetsbare criteria, maar eerder zaken die binnenstebuiten worden gekeerd, waarmee een loopje wordt genomen. Hoofd- en bijzaken laten zich lastig van elkaar onderscheiden en naar de sympathie voor personages is het nogal eens goed zoeken.'

-

'Dan is woensdag een mooie dag om dood te gaan'. Sofie Gielis over Het hele leven van Bart Moeyaert

'Het hele leven is van een bedrieglijke simpelheid. In nog geen honderd licht gevulde bladzijden raakt Bart Moeyaert het leven aan met een vuistvol woorden. Het kan zo in een tas naast een thermos en een plaid, de basisbagage voor de weg naar het einde.'

Verhalen die de wereld in stand houden. Liesbeth D'Hoker over Wie de rechtvaardigen zoekt van Richard Osinga

'In zijn sterkste verhalen danst Osinga vol overgave, waardoor je hem de mindere vertellingen vergeeft, en het toch de moeite loont om deze roman opnieuw open te slaan en sommige dansen nogmaals te dansen. Hoewel: waarom zouden we dansen om ervaringen die Osinga in zijn verhalen beschrijft en dus – volgens hem – bij bepaling niet waar zijn?'

Het niet horen van gebrul en gegrom. Kila van der Starre over Iduna Paalmans De grom uit de hond halen

'In De grom uit de hond halen, de eerste bundel van de Poëziedebuutprijswinnaar Iduna Paalman, heerst een constante dreiging. Het openingsgedicht ‘Audit’ – een moderne klassieker, wat mij betreft – zet meteen de toon. '

 

-

Het verlangen van een kunstenaar. Thomas Pierrart over Arthur Japins Mrs. Degas

'Mrs. Degas kan een 'echte Japin' worden genoemd. De biografische insteek, de buitenstaander(-met-handicap), het samenspel van tijdslijnen, de sentimentele levenswijsheden …: het zijn elementen die we keer op keer in de romans van de Nederlander zien terugkomen. Dat heeft tot gevolg dat zij die al fan waren van Japins werk ook nu weer voldoende intrigerende elementen zullen aantreffen om van de roman te kunnen genieten – ook al zullen zij waarschijnlijk erkennen dat Mrs. Degas niet Japins beste boek is. '

-

De winnaar van de Editio Debutantenschrijfwedstrijd 2020 voor fictie is bekend!

Lees hier de volledige tekst van de winnaar Annika van Veen

 

IN DE MEDIA:

Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde over Het literaire klimaat

"DW B's 'Het literaire klimaat 2010-2019' wordt verplichte kost voor letterkundigen."  

Aldus Aafje de Roest in het Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde.

Interview door Ine Roox met medecurator Iman Humaydan van Vrouwelijke Arabische stemmen in De Standaard

"Al sinds midden oktober komen woedende Libanezen op straat. Die revolutie kleurt opvallend vrouwelijk. 'We verzetten ons óók tegen de mannelijke dominantie.'"

-

Arjwan al Fayle in FILTER (Tijdschrift voor vertalen) over Vrouwelijke Arabische stemmen

"De vriendelijkste manier om de wereld te ontdekken zonder haar uit te putten, is door literatuur te lezen."

Bedankt, Arjwan Al Fayle, voor de bespreking van DW B's special Vrouwelijke Arabische stemmen in Filter. Tijdschrift over vertalen. Zij sprak met Helge Daniëls, vertaler van de prozateksten, over de uitdagingen van het vertalen uit het Arabisch."

Comments